כריכת הספר ״שברים במראה - שבר ומשבר בספרות האירופית המודרנית״

בתקופת המעבר בין שתי המאות הקודמות, עמד האדם לנוכח ערעורן המכריע של כל ההגדרות שהפרידו עד כה — באופן הולך וגובר מימיי הרנסנס ועד פתח המאה ה-20 — בין שחור ללבן, בין ראוי לבזוי, בין אמת לשקר מוחלטים. מוסכמות החברה המתערערות, מוסרות המוסר המתפוררים, ההגדרה העצמית הדועכת, המוות שמתרוקן ממשמעותו, ההתנתקות מהשורשים הטבעיים, הקיום החדש הבלתי אפשרי, ותמות רבות אחרות העוסקות בניתוח אנליטי של האדם על סף אותו משבר אשר איים למוטטו כליל ולהפכו לשבר כלי, הפכו בידי בחירי אמני התקופה לפרק יוצא דופן בתולדות הספרות; שכן בבסיסו עמדה ההנחה שלא נותר עוד דבר להיאחז בו לאחר אלפי שנות ציוויליזציה.

גל אורן (יליד 1991), מהצעירים במבקרי הספרות בארץ, פרסם את מאמריו ומסותיו המזהירים בנושא זה לאורך השנים ב"תרבות וספרות" של "הארץ", "עיתון 77" ומוסף "שבת" של "מקור ראשון". בספרו שברים במראה הוא מאחדם לראשונה ִ לכדי מקשה רעיונית אחת, המבקשת לגולל את דברי ימיה של תקופה רבת מהמורות מבעד לפריזמת השבר והמשבר הרוחני של גדולי אמניה וביניהם: מאן, פרוסט, קפקא, וולף, טולסטוי, פונטאנה, דוסטויבסקי, המסון ות.ס. אליוט.

״הראייה האנליטית המעמיקה של אורן ויכולתו להפיק מן הספרות תובנות משמעותיות מחייבות ללכת לאט בשבילים החדשים ולעקוב אחר סימני הדרך שהמחבר פיזר למעננו.״ ~ חבצלת פרבר, ״מקור ראשון״

   © כל הזכויות שמורות לגל אורן | הצהרת נגישות

באדיבות LiteSites